نکات مراقبتی از خودرو در زمستان

مقدمه

همان طور که می دانید خودرو از وسایل ترابری ضروری است که امروزه بیشتر فعالیت های افراد به وسیله ی آن انجام می گیرد. فصل زمستان به دلیل سرد شدن هوا می ‌تواند مشکلات زیادی را برای خودروها ایجاد کند. بنابراین در این فصل اتومبیل ‌ها بیشتر نیاز به مراقبت دارند. اگر دقت کرده باشید، در این فصل اکثر خودرو ها دچار یخ زدگی روغن موتور، خوابیدن باتری، لیز خوردگی و غیره می‌ شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق ‌ها یک سری اقدامات را باید انجام دهید، که من در این مقاله به چند مورد از آن ها اشاره می‌ کنم. اگر شما نیز یک راننده هستید، به شما پیشنهاد می ‌کنم برای آگاهی بیشتر در این باره تا پایان این محتوا من را همراهی کنید.

معرفی اقدامات لازم برای مراقبت از اتومبیل در فصل زمستان:

برای آن که سیستم خودرو در فصل زمستان دچار اختلال نشود و به خوبی بتواند کار کند، باید از طریق بازبینی کردن آن و هم چنین مطابقت دادنش با شرایط جوی جدید از آن مراقبت کنید. در ادامه به چند نکته مراقبتی از خودرو ها در این فصل اشاره می‌ کنم:

ریختن ضد یخ در داخل رادیاتور:

اولین اقدام قبل از رسیدن فصل زمستان بررسی محتویات داخل رادیاتور است. برای جلوگیری از یخ زدگی سیستم رادیاتور لازم است حتماً از ضد یخ ها در آن استفاده کنید. این مایع کمک می‌ کند که آب داخل رادیاتور در فصل سرد زمستان منجمد نشود. چرا که اگر این اتفاق بیفتد حجم آب در حالت انجماد افزایش پیدا کرده و به سیلندر ها و قسمت‌ های دیگر اتومبیل آسیب وارد می‌ کند. علاوه بر آن استفاده از ضد یخ باعث می‌ شود اگر جرمی در داخل رادیاتور وجود دارد، از بین برود.

 هم چنین چنان چه نشتی در داخل سیستم خنک کننده خودرو وجود داشته باشد، مشخص می‌ گردد. اگر در فصل زمستان بر اثر یخ زدگی رادیاتور در جاده ماندید، برای خدمت رسانی سریع و ایمن با هزینه ‌ای به صرفه می‌ توانید با امداد خودرو اهواز تماس بگیرید.

بررسی لاستیک‌ های خودرو:

قبل از فرا رسیدن فصل زمستان و شروع بارش ‌های برف و باران بهتر است لاستیک های خودرو را از نظر سلامتی بررسی کنید. چنان چه آج‌ های موجود در لاستیک از بین رفته باشند و سطحی صاف و یک دست در آن مشاهده کردید، آن را با یک نمونه جدید تعویض نمایید. علاوه بر آن وجود ترک در داخل لاستیک ‌ها خطرناک است چرا که آب و هوای سرد می ‌تواند این ترک ‌ها را بیشتر و عمیق ‌تر کند و دچار ترکیدگی آن در فصل زمستان شود.

یک نکته دیگر که باید به آن توجه کنید، تنظیم بودن باد و فشار داخل تایر ها است. در هر فصلی این فشار به خاطر شرایط جوی مختلف تغییر پیدا می ‌کند. در فصل زمستان سردی هوا باعث کم شدن فشار داخل تایر ها می‌ شود. بنابراین نیاز است که به صورت مرتب باد آنها را چک کنید و اجازه ندهید که کم شوند. زیرا کم شدن باد تایر می ‌تواند باعث فشار زیاد روی آن و کنترل سخت‌ تر ماشین شود. هم چنین داشتن زنجیر چرخ و روش استفاده درست از آن برای هر اتومبیلی امری ضروری است.

چک کردن برف پاک کن‌ ها:

وجود برف پاک کن ‌ها در هر اتومبیلی امری ضروری است. این ابزار به بالا رفتن دقت رانندگی از طریق پاک کردن شیشه کمک می‌ کند. در فصل زمستان نیز به خاطر بارش برف و باران دید رانندگان کم تر می ‌شود. در نتیجه سالم بودن این ابزار ها در جلوگیری از تصادف ‌ها و رانندگی بهتر نقش مهمی دارند. در نتیجه از وجود شیشه شوی مخصوص و مناسب در مخزنشان و هم چنین سالم بودن تیغه‌ های آن ها مطمئن شوید.

 در صورت مشاهده هر نوع مشکلی در آن ها قبل از ورود به فصل زمستان با تعویض کردن تیغه‌ ها یا جایگزین کردن شیشه پاک کن‌ های جدید این مشکل را برطرف کنید.

بررسی سیستم ترمز:

سالم بودن ترمز خودرو از مهم ترین مواردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که در فصل زمستان جاده‌ ها به خاطر بارش برف و باران لغزنده هستند و اگر ترمز به درستی عمل نکند، باعث لیز خوردن ماشین و در نتیجه تصادف  می‌ شود. بنابراین برای جلوگیری از حوادث ناگوار در فصل زمستان حتماً سیستم ترمز خود را چک کنید و آن را تنظیم نمایید.

چک کردن باتری خودرو را فراموش نکنید:

فصل زمستان به دلیل سردی هوا غلظت اکثر روان کننده ها و مایعات به کار رفته شده در اتومبیل بالا می ‌روند و این باعث می‌ شود که حرکات بخش‌ های مختلف خودرو کمی سختتر انجام شوند. بررسی سلامت باتری یکی از نکات مراقبتی مهمی است که در فصل زمستان حتماً باید بررسی شود. این قطعه با کاهش دما آسیب می ‌بیند بنابراین باید از نظر شارژ و سالم بودن مورد بررسی قرار بگیرد، تا از این طریق بتوانید از خوابیدن باتری هنگام رانندگی در فصل زمستان جلوگیری کنید.

روغن موتور را چک کنید:

با وارد شدن به هر فصلی لازم است که از روغن موتور های مناسب همان فصل با شرایط جوی جدید استفاده کنید. زیرا  میزان غلظت و رقیق بودن آن ها مهم است. به عنوان مثال: هر چه میزان غلظت روغن موتور در فصل زمستان کم تر باشد، بهتر است. علاوه بر آن کیفیت روغنی که استفاده می‌ کنید و میزان آن نیز مهم است.

سخن آخر:

من با نوشتن این مقاله راهکار ها و نکات مهم و ضروری  برای مراقبت از اتومبیل در فصل سرد زمستان را مورد بررسی قرار دادم. استفاده از روکش ماشین، پارک کردن در جای مناسب، به کار بردن یک مانع در زمان پارک خودرو برای جلوگیری از سر خوردن آن، روغن کاری کردن ابزار های متحرک اتومبیل از نکات دیگری هستند که باید در فصل زمستان رعایت شوند.

 دانستن این نکات به شما کمک می ‌کند که با برقراری سلامتی ماشین از ایمنی و جان خود نیز در برابر حوادث ناگوار محافظت نمایید. در صورت بروز هر گونه مشکل، برای سرویس دهی حرفه ای می‌ توانید با کارشناسان امداد خودرو اهواز در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *