چه زمانی میباست باتری ماشین را تعویض کنیم؟

باتری در هر خودرو و وسیله نقلیه ای از اجزای مهم آن محسوب می شود در واقع باید گفت اگر موتور نباشد اتومبیل هیچ حرکتی نخواهد داشت و بطور کلی روشن نخواهد شد بنابراین باید به عملکرد آن توجه شود و در صورت نیاز آن را تعویض نمود. هنگامی که باتری دچار فرسودگی شد سریعا باید یک باتری جدید را با آن جایگزین کرد.امداد خودرو اهواز ارائه دهنده ی انواع خدمات خودرویی شامل سرویس قطعات خودرو، تعمیر و تعویض قطعات معیوب خودرو همچون پنچرگیری، تنظیم باد تایر، تعمیرات برق خودرو اهواز و غیره می باشد و با استفاده از دانش فنی و تکنسین بالای کادر خود، سرویس دهی انواع خودروهای داخلی و خارجی را پشتیبانی می کند. در این مقاله قصد داریم تا با اطلاعات مفیدی که درباره ی زمان تعویض باتری خودرو در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم، به بهبود عملکرد باتری اتومبیلتان کمک کنیم پس تا پایان مطالب باما همراه شوید.

زمان تعویض باتری خودرو

هرباتری در هرخودرویی که باشد تفاوتی نمی کند دارای طول عمر مشخصی می باشد. شرکت های سازنده ی این قطعه درباره ی مدت زمان کارکرد باتری، اطلاعاتی برروی آن درج نموده اند با این حال باید در نظر داشت نکاتی که برای تعویض باتری و زمانبندی تعویض آن باید مورد توجه قرار داد، در شرایط نرمال محاسبه شده است چرا که هر باتری قابلیت آن را دارد که در مدت زمان بین 4 تا 5 سال بدون بروز کوچکترین مشکل کارایی داشته باشد. ناگفته نماند شرایط پیرامونی از جمله وضعیت جاده ای و شیوه ی رانندگی بر میزان عمر باتری تاثیر میگذارد بطوری که ممکن است از مدتی زمان کارایی که برای آن تعیین شده است کمتر شود. متخصصان این بخش بر این عقیده اند که بطورکلی باتری ها هرچند از بهترین برند هم که  باشند حداکثر کارایی آنها از 3 سال تجاوز نمی کند و عملکرد آنها بعداز گذشت این مدت سریعا” و به شدت کاهش پیدا می کند. نگهداری از باتری بعد از گذشت این مدت زمان، ریسک می باشد به ویژه برای خودرو هایی که در خارج از جاده تردد دارند احتمال خراب شدن باتری بسیار زیاد می باشد.

چه عواملی سبب کاهش عمر باتری خودرو می شود

برای تشخیص فرسودگی و زمان تعویض باتری خودرو، زمان یکی از مولفه های تاثیرگذار می باشد. عواملی بسیار زیادی چه کوچک و چه بزرگ وجود دارد که باعث می شود عمر باتری کاهش پیدا کند. ضربه و تکان های شدید در حین رانندگی که اغلب رانندگان توجهی به آن نمی کنند همچنین وضعیت راه ها و جاده های غیر استاندارد که سبب لرزش بیش از حد خودرو می شود و در نتیجه بدلیل فشار مضاعفی که به منبع شارژ قطعات خودرو یعنی باتری می آید از جمله عوامل کاهش دهنده ی عمر باتری می باشد. علاوه بر این شرایط بد آب و هوایی، سرما و گرمای شدید نیز می تواند اثر گذار باشد و به کارکرد باتری آسیب برساند.در شرایط بد جوی از لحاظ فعل و انفعالات شیمیایی، امکان خراب شدن باتری وجود دارد بنابراین مجموع این عوامل می تواند از عمر باتری بکاهد و زمانی که اطلاعی از این موارد نداشته باشید ممکن است باتری بطور ناگهانی خالی کند و مشکل ساز شود. لغزشی که یک باتری در خودرو در حال حرکت متحمل می شود ناشی از ثابت نبودن آن در جای خود و خراب بودن تسمه باتری می باشد که باید برای تعمیر آن سریعا” اقدام نمود.

نشانه های زمان تعویض باتری خودرو

افرادی که دارای سابقه ی طولانی مدت در رانندگی می باشند بخوبی می توانند با استارت زدن خودرو از وضعیت باتری مطلع شوند. همانطور که قبلا هم اشاره نمودیم باتری یک منبع تامین کننده ی برق در خودرو می باشد که تمام قطعات نیز با آن در ارتباط می باشند بنابراین هرگونه مشکل و عیبی که در عملکرد سایر قطعات رخ دهد، گویای اینست که باتری دجار مشکل وخرابی و کم شدن شارژ می باشد. باتری خودرو اگر نو باشد و شارژ کاملی داشته باشد شدت جریانی بین 500 تا 700 آمپر دارد. این مقدار جریان به هنگام استارت خوردن وارد موتور می شود و نیرویی که برای حرکت میل لنگ خودرو لازم است را تامین می کند. با این روند به مرور زمان توان باتری کاهش پیدا می کند و مانند زمان اولیه بازدهی ندارد در نتیجه باتری نمی تواند آمپر لازم و کافی را برای روشن نمودن خودرو تولید کند. از عوامل دیگری که نشاندهنده ی زمان تعویض باتری خودرو می باشند میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

1-عملکرد آرام موتور خودرو: هنگامی که استارت زده می شود و روشن شدن موتور خودرو بیش از زمان نرمال طول می کشد میتواند نشان از قدرت کم باتری باشد.

2-کاهش نور چراغ ها: زمانی که چراغ های خودرو نسبت به قبل از روشنایی و درخشندگی کمتری برخوردارند نشان از کم شدن قدرت باتری می باشد.

3-بوی نامطبوع باتری: اگر از سمت کاپوت و قسمت باتری بوی نامطبوعی احساس شد نشان از نشتی و خرابی باتری دارد که سریعا برای تعویض آن باید اقدام نمودچرا که وجود مایع باتری به دسایر قطعات آسیب می رساند.

4-خاموش شدن ناگهانی موتور: اگر موتور خودرو قادر به روشن شدن و یا دچار خاموش شدن ناگهانی شد بدین معناست که باتری توانایی تامین ولتاژ مورد نیاز را برای روشن شدن موتور ندارد.

5-پرش باتری: روشن ماندن چراغ های خودرو در زمان خاموش بودن آن سبب می شود تا به مرور زمان باتری قدرت خودرا از دست بدهد و دچارش پرش شود که این اتفاق برای خودروهای نو و صفر نیز صدق می کند.

6-تغییر در ظاهر باتری: با بالا رفتن دما در قسمت کاپوت خودرو امکان تغییر ظاهر باتری وجود دارد و باید گفت باتری دچار تورم و شکستگی و یا ترک خوردگی می شود و شکل اولیه خود را از دست می دهد

7-بررسی سطح مایع باتری: ساختار باتری ها بگونه ای است که پوششی شفاف دارند و میتوان مایع درون آن را مشاهده نمود در صورتی سطح مایع باتری به زیر صفحات سربی رسیده باشد باتری نیاز به سرویس دارد.

8- بررسی چراغ آمپر: اگر چراغ آمپر در خودرو روشن شود گویای اینست  که باتری دچار مشکل می باشد.

چگونگی مراقبت صحیح از باتری خودرو

همانطور که قبلا هم اشاره نمودیم رانندگی غیراصولی و نامناسب می تواند به سایر قطعات خودرو آسیب وارد کند از جمله باتری، بنابراین یک رانندگی سالم میتواند اثر خوبی داشته باشد همچنین رعایت نکاتی از جمله سرویس خودرو بصورت مرتب، قطع نمودن چراغ های خودرو به هنگام خاموشی آن، جلوگیری از ضربه خوردن کاپوت خودرو، تمیز نگهداشتن فضای درون کاپوت، همگی می توانند به عمر طولانی باتری کمک کنند.

تعویض و سرویس باتری خودرو چقدر زمان می برد؟

اگر باتری خودرو بطور کامل خالی شود قاعدتا” خودرو قادر به حرکت نخواهد بود امکان رخ دادن این اتفاق در شرایطی که دسترسی به محل تعمیر وجود ندارد، هست بنابراین تنها راه حل ساده تماس با خدمات یدک کش اهواز می باشد تا در سریعترین زمان امدادرسانی کند و به تعمیر و سرویس باتری خودرو بپردازد.یک مکانیک حرفه ای و متخصص باتری خودرو را در کمترین زمان سرویس می کند و میتوان گفت زمان کوتاهی برای این اقدام لازم می باشد.

پایان

با استفاده از نکاتی که درباره ی سرویس باتری خودرو گفته شد میتوان با استفاده ی بهینه از آن باتری ها از بسیاری از مشکلات و هزینه های اضافی جلوگیری کرد. امداد خودرو اهواز به شما توصیه می کند بررسی باتری خودرو و توجه به علائم عملکرد آن را بصورت مرتب در برنامه ی خود قرار دهید تا از این طریق خودروی شما دارای کارکردی سالم باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *