عواقب رانندگی با باک خالی

مقدمه

زمانی که قصد رانندگی دارید، و سوار خودروی خود می‌ شوید. اولین چیزی که به آن دقت خواهید کرد باک بنزین است. در صورتی که پر باشد شما دیگر استرس نخواهید داشت و با خیال راحت به رانندگی می پردازید. اما اگر چراغ بنزینتان روشن شده باشد، یعنی کم تر از پانزده درصد دیگر برای شما بنزین باقی مانده که این مسئله برای شما نگران کننده می شود و در طول مسیر به دنبال پمپ بنزین برای پر کردن باک خود خواهید بود. چرا که تا حدودی می‌ دانید که رانندگی کردن با باک خالی ضرر های جبران ناپذیری برای خودروی شما دارد.

هدف از نوشتن این مقاله نیز بررسی عواقبی است که در صورت رانندگی با باک خالی برای اتومبیل شما پیش خواهند آمد. امداد خودرو اهواز برای سوخت رسانی به شما در چنین شرایطی آماده خدمت رسانی می‌ باشد و شما عزیزان می‌ توانید با آن ها در ارتباط باشید.

رانندگی با باک خالی چه عواقبی در پیش دارد؟

 زمانی که نشان گر بنزین روشن می‌ شود، به معنای کم بودن بنزین تا میزان ۱۵ درصد است. در این مواقع باید سریعا به پمپ بنزین مراجعه کنید زیرا خالی بودن مخزن بنزین می ‌تواند آسیب‌ هایی را به ماشین شما وارد کند، که قرار است در ادامه برای شما راجع به این موضوع بیشتر توضیح دهم.

جمع شدن رسوبات و لجن در داخل مخزن بنزین:

در زمان هایی که باک بنزین خالی می گردد و شما به رانندگی ادامه می ‌دهید رسوب‌ هایی در داخل مخزن بنزین تجمع پیدا می‌ کنند که اگر به سمت انژکتور به حرکت در بیایند، باعث کم شدن فعالیت آن و در نتیجه فشار بیشتر به موتور خودرو برای پمپاژ کردن سوخت می‌ شوند. در چنین شرایطی موتور خودرو نیمه سوز شده و احتمال ایجاد لرزش در آن و کم شدن توانش وجود دارد.

آسیب رسیدن به پمپ بنزین خودرو و فرسوده شدن آن:

درون مخزن بنزین یک عدد مغزی وجود دارد که حتماً باید در داخل بنزین غوطه‌ ور باشد، تا از فعالیت زیادی که دارد داغ نشود. زمانی که باک از بنزین خالی می ‌گردد امکان خنک شدن مغزی دیگر وجود نخواهد داشت و در نتیجه بر اثر داغ شدن زیاد ناشی از فعالیت خراب و فرسوده می‌ شود و باعث توقف خودرو در جاده می شود.

ورود هوا به درون مجاری بنزین:

همیشه سعی کنید برای رانندگی حدود سی تا پنجاه درصد بنزین ته باکتان نگه دارید. چرا که رانندگی با باک خالی و کم بودن بنزین باعث وارد شدن هوا به درون مجاری بنزین شده و این هوا اگر به جای بنزین به موتور خودرو برسد، باعث ریپ زدن آن و وارد شدن فشار به موتور می ‌گردد که این خود می‌ تواند باعث مشکلات جدی تر برای اتومبیلتان شود.

متوقف شدن اتومبیل:

یکی از عواقب رانندگی با باک خالی متوقف شدن خودرو به صورت ناگهانی می ‌باشد. بنابراین برای این که خودروی شما در جاده از حرکت باز نایستد، بهتر است همیشه حواستان به نشانگر بنزین باشد، تا روشن نشود و یا در صورت روشن شدن سریعاً اقدام به پر کردن باک کنید. اگر این اتفاق برای شما افتاد و به پمپ بنزین نزدیک نبودید برای حمل و یدک کشی در اهواز می ‌توانید با امداد خودروی این شهر تماس بگیرید.

خراب شدن کاتالیزور:

در داخل مسیر اگزوز یک کاتالیزور وجود دارد. اگر مخزن شما از بنزین خالی باشد و باز هم به رانندگی ادامه دهید، احتمال آتش گرفتن موتور خودرو را بالا خواهید برد. به طور کلی در شرایطی که موتور در معرض احتراق قرار بگیرد و از قدرت آن کاسته شود طول عمر کاتالیزور هم کم شده و در نتیجه به آن نیز آسیب وارد می‌ گردد بنابراین شما برای جایگزین کردن این قطعه باید هزینه زیادی را پرداخت کنید.

چنان چه سوار ماشین شدید و حواستان به نشانگر بنزین نبود. یا به هر دلیلی متوجه خالی بودن باک نشدید و به رانندگی ادامه دادید و یا در موقعیتی قرار گرفتید که مجبور به ادامه رانندگی بودید. یک سری نکات را باید رعایت کنید، تا به موتور خودرو فشار زیادی وارد نشود و یا به عبارتی دیگر شرایط را تا رسیدن به یک پمپ بنزین و پر کردن باک باید به کنترل خود در بیاورید، تا موتور خودرو کم تر آسیب ببیند. برای دانستن این نکات در ادامه با من همراه باشید.

_ همیشه قبل از این که سوار ماشینتان شوید، باید باد موجود در داخل لاستیک ‌های آن را بررسی کنید، که کم نباشد. چرا که اگر در چنین شرایطی رانندگی کنید و باک بنزین هم خالی باشد، کم باد بودن لاستیک ‌ها توان موتور خودرو را برای حرکت کردن کم می ‌کنند و موتور برای به حرکت درآوردن ماشین نیاز به پمپاژ کردن بیشتر سوخت دارد. بنابراین فشار روی آن نیز بالا رفته و در نهایت منجر به خراب شدن موتور می گردد.

_ در شرایطی که هوا طوفانی است یا در حالت عادی بهتر می ‌باشد که حتماً موقع رانندگی شیشه ‌ها را بالا بکشید، تا باد وارد ماشین نشود. چرا که این باد می ‌تواند مانع از حرکت خودرو به سمت جلو شود و در نتیجه ماشین برای حرکت به انرژی و سوخت بیشتری نیاز داشته باشد.

_ در حین رانندگی سعی کنید از این که به طور ناگهانی ترمز بگیرید و خودرو را متوقف کنید جلوگیری نمایید چرا که این کار باعث می‌شود برای به حرکت درآمدن مجدد خودرو بعد از توقف به موتور فشار زیادی وارد گردد.

_ به صورت ثابت سرعت خودرو را بین دو تا سه هزار دور در دقیقه یا ۶۵ کیلومتر بر ساعت نگه دارید که مجبور به عوض کردن اضافی و بی مورد دنده نباشید و به موتور اتومبیلتان فشار زیادی وارد نشود.

_ هر سیم کابل و شارژری که به خودروی خود برای شارژ کردن موبایلتان وصل کردید را جدا نمایید.

_ اگر قصد توقف در جاده را داشتید حتماً ماشین را خاموش کنید.

نتیجه گیری:

همان طور که در این مقاله برای شما توضیح دادم، اگر برای سوخت ‌گیری سریعاً اقدام نکنید و به ادامه رانندگی بپردازید. خالی بودن باک می ‌تواند باعث یک تجربه ی تلخ با هزینه ‌های سنگین تعمیر برای شما بشود. پس حواستان باشد که نمی ‌توانید با باک خالی مسافت زیادی را طی کنید.

 تلاش من از نوشتن این مقاله، آشنایی بیشتر شما با ضرر های جبران ناپذیر رانندگی با باک خالی بود. امیدوارم با خواندن این مقاله به نکات و مطالب کافی در این زمینه دسترسی پیدا کرده باشید و در هنگام رانندگی با مخزن خالی از بنزین بتوانید از آن ها استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *